جوان اجرا

دست نوشت های غلامرضا پورشعبان

جوان اجرا

دست نوشت های غلامرضا پورشعبان

جوان اجرا

مزرعه تا دانشگاه

جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۲۸ ب.ظ

فاصله مزرعه تا دانشگاه باید کوتاه شود


بر اساس آمار سال گذشته سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی، جمعیت دانش‌آموختگان بیکار در رشته کشاورزی و شیلات 24/8 درصد اعلام شد. همچنین در آمارهای ضد و نقیض دیگری همچنان اعلام می‌شود که قریب 60 درصد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های گروه کشاورزی خارج از رشته تحصیلی خود شاغل هستند. صرفنظر از صحت و سقم آمارهای منتشرشده، عدم برقرای توازن در جذب دانشجو در دانشگاههای متنوع و متعدد کشور از یکسو و عدم توجه به نیاز بازار کار از سوی دیگر بر کسی پوشیده نیست. از طرفی بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بعلت عدم مهارت علمی و عملی کافی قادر به جذب اعتماد کارفرمایان در استخدام خود نخواهند بود.  

این روزها زمان انتخاب رشته‌ها شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری است، هر چند صندلی‌های خالی دانشگاه سبب شد تا غایبین در جلسه کنکور هم امکان انتخاب رشته را بیابند اما از آنجایی که انتخاب رشته به تعبیری انتخاب مسیر زندگی تلقی می شود، شایسته است از سوی والدین، مربیان آموزشی و مشاوران مورد توجه دقیق قرار گیرد. بسیار سخن رانده می شود از ارتباط و تعامل تنگاتنگ دانشگاهها با بخش های تولیدی و خدماتی کشور، اما به واقع چقدر موفق بوده ایم؟ متأسفانه هنوز از آن پل ارتباطی موثر که بتواند مسیر دانشگاه را به مزرعه متصل کند، خبری نیست.

جهان امروز با بکارگیری تکنولوژی و دانش نوین در راستای نفی تولید سنتی محصولات کشاورزی سعی بر افزایش عملکرد در واحد سطح و ارتقاء بهره‌وری دارد اما تداوم تولید سنتی در بخش کشاورزی و نگاه مصرف‌گرایانه در عوامل تولید همچنان سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد، ضایعات کشاورزی را افزایش می‌دهد، خاک را تضعیف می‌کند و ملاحظات زیست‌ محیطی را در نظر ندارد. پر مسلم است که با تزریق دانش متخصصان و پژوهشگران بخش کشاورزی به سیستم تولید می‌توان در حداقل مصرف منابع حداکثر برداشت را انتظار داشت. امید است با برنامه‌ریزی دقیق و منظم بتوان راهکاری برای بهره‌گیری از تخصص و علوم نوین اندیشید و با اتخاذ تدابیر لازم به منظور ایجاد کشاورزی علم محور، تمام توان و ظرفیت‌های بومی- منطقه‌ای را بکار بست.

استان گیلان علی الخصوص شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل با تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه خدادادی در زمینه کشاورزی و دامپروری می‌تواند به عرصه‌ای قوی برای جذب فارغ‌التحصیلان گروه کشاورزی و دامپروری مبدل شود تا منافعی مضاعف را نصیب شهروندان نماید بطوری که از یکسو با جذب جوانان متخصص و کارآزموده بسیاری از پدیده های نابهنجار اجتماعی و اقتصادی را ریشه کن کرد و از سویی دیگر زمینه رشد و توسعه کارآفرینی در استان با محوریت علم و تخصص فراهم آید.

ترویج فرهنگ بازآموزی و آموزش با هدف جلب مشارکت‌های مردمی، استقبال و حمایت مستمر از طرح‌های ابتکاری و فناورانه، تشویق سرمایه‌گذاران و رفع موانع حضور آنها، بهره‌گیری از تجارب و تخصص نهادهایی همچون پارک علم و فناوری و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی هر یک می‌تواند در هدفی که مراد  کرده‌ایم موثر افتد.

غلامرضا پورشعبان (کارشناس ارشد کشاورزی و مشاور اشتغال)


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۳۰
غلامرضا پورشعبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی